Kronikk: hvorfor prater vi om å nå klimamålene i landbruket når ingen tror på det?
Selv om intensjonene er gode og ambisjonene er høye, er det en viss skepsis til om landbrukssektoren kan nå sine klimamål innen 2030.
Publisert 13. august 2024
Revidert 13. august 2024
Skrevet av KRISTIANE HAUG BERG, leder AgriFoodTech Innlandet
Linda-Theres Trondsen
Landbrukets klimamål for 2030 er satt til å kutte utslippene med 5 millioner tonn CO2-ekvivalenter sammenlignet med nivået i 2021. Dette tilsvarer en reduksjon på 50 prosent fra 2019-nivået.
I 2023 var det en nedgang på 4,7 prosent som ser lovende ut, men nedgangen skyldes dessverre ikke omstilling i landbruket, men redusert aktivitet.
Kan vi likevel nå klimamål og andre miljømessige mål ved å ta i bruk ny teknologi? Teknologiene er tilgjengelig, men hvordan får vi fart på omstillingen i landbruket?
Vi må slutte å overfokusere på klima og begynne å snakke om verdiskaping.
Rakel J. Berg Kristiane Haug Berg, leder AgriFoodTech i Innlandet.
Kompleksiteten i problemet: Landbruket er en kompleks sektor med mange forskjellige utslippskilder, og det er vanskelig å finne løsninger som er både effektive og rimelige. Ordet «effektivt», er viktig i landbruket. Er det ineffektivt, ja da er det per definisjon ulønnsomt. Akkurat nå er bærekraftig matproduksjon ulønnsom, og vi må derfor klare både å skape et økonomisk bærekraftig landbruk samtidig som vi løser de miljømessige utfordringene.
Samtidig som vi strever med omstillingen i landbruket, skjer det en rask utvikling av ny teknologi som kan bidra til å redusere klimagassutslippet fra landbruket.
Det handler om å få til mer forskning og innovasjon. Behovet for økonomiske insentiver er økende og hvis vi skal få til mer forskning på klimasmarte landbrukspraksiser og nye teknologier må den økonomiske byrden løftes fra den produserende part, bonden. De trenger støtte til investeringer i ny teknologi og for å endre sin praksis.
Motstand fra næringen: Noen bønder og landbruksorganisasjoner er imot å innføre strengere klimakrav, da de frykter at dette vil føre til økte kostnader og redusert produktivitet. Med krig i Europa øker behovet for å øke produksjonen i Norge både av mat og fôr. Dette er et ekstra argument for at det er nødvendig med økonomiske insentiver for å få til en rask omstilling i landbruket.
Manglende tillit til politikken: Noen mener at regjeringen ikke gjør nok for å støtte bønder i å omstille seg til en mer bærekraftig landbrukspraksis. Det pekes på EU som med sin Green Deal er ambisiøse med klimamålene og legger mye ressurser i prosjekter som skal hjelpe med å nå disse målene. Hva med Norge?
Vi har også ambisiøse klimamål i landbruket, men hva gjøres? Og er det som gjøres riktig? Det må være en politisk vilje bak målene. Ellers blir alt bare prat.
Løsningen er mer samarbeid, lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Vi må fortelle, informere og bevisstgjøre forbrukerne som i sin tur allerede er villige til endring, til å fortsette å ta bærekraftige valg og bruke sin forbrukermakt til politisk og praktiske endringer. Løsningen er mersamarbeid, lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
En oppfordring: det er for mye surving! Slutt å prate om det hvis man ikke tror på det, og heller begynne å bidra til å finne de gode løsningene, slik at det faktisk kan skje at vi når klimamålene i landbruket. Dette skal vi diskutere under Arendalssuka hvor Agrifoodtech Norway har en hel dag med ulike temaer innen bruk av ny teknologi for å løse de utfordringene vi står i.
Vårt nettsted bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen, og for å kunne gi deg forbedret og relevant innhold i vår kommunikasjon med deg. Dine preferanser er viktige for oss. Vi bruker bare de data som du gir ditt samtykke til, med unntak av nødvendige informasjonskapsler som må være tilstede for at vitale funksjoner på nettsiden skal kunne fungere.
Nødvendige informasjonskapsler
Alltid aktiv
Disse informasjonskapslene er nødvendige for at nettstedets grunnleggende funksjoner skal fungere og kan ikke deaktiveres. Informasjonskapslene muliggjør gjennomføring av aktiviteter og handlinger på nettstedet som du ønsker å gjennomføre, som for eksempel å sende et kontaktskjema. Informasjonskapslenes funksjoner benyttes også til ivaretakelse av nettstedets design, sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk og analyse
Disse informasjonskapslene samler inn informasjon om hvordan våre gjester bruker nettsiden, slik at vi kan måle og forbedre opplevelsen på nettstedet vårt for deg som bruker. Dette kan være hvilke sider man besøker, hvor lang tid man er inne, hvordan man navigerer på nettstedet ol.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Informasjonskapsler for markedsføring (fra tredjepart), samler informasjon som bidrar til at vi kan tilpasse og levere annonser med høyere relevant innhold, både innenfor og utenfor dette nettstedet, basert på dine interesser, adferd og aktive handlinger. Disse informasjonskapslene lar oss også kunne lese av resultater av de markedsaktiviteter som gjøres. I noen tilfeller kan disse informasjonskapslene innebære behandling av dine personopplysninger.