Bra oppmøte på årets årsmøte og eiersamling

I april ble årsmøte og eiersamling i NCE Heidner Biocluster arrangert, og 19 partnervirksomheter var representert på Biohus i Hamar.

Publisert 14. mai 2024
Revidert 14. mai 2024
Skrevet av linda-theres
Bra oppmøte på årets årsmøte og eiersamling
Fotokred_hvit Thomas Selvaag Moss

På eiersamlingen fikk de fremmøtte en orientering om pågående prosjekter og spennende nye tilbud til klyngepartnerne. Klyngens prosjektleder for genteknologi, Sigrid Bratlie, holdt et foredrag med tittelen Kunstig intelligens og biologisk design. I foredraget pekte Bratlie på spennende fremtidsmuligheter i koblingen av genetikk og kunstig intelligens, et svært relevant område for klyngesamarbeidet.

Digital utviklingsleder Nikolai Ødegaard og IT-sjef Jørn Berg Nordlund, fra henholdsvis Graminor og Norsvin presenterte også eksempler på innovative teknologiprosjekter fra egen virksomhet.

Eiersamlingen ble avsluttet med en workshop med fokus på utvikling av nye samarbeidsprosjekter innen klyngens fokusområder; bærekraft og sirkulærøkonomi, digital transformasjon, internasjonal kommersialisering og genteknologi for økt bærekraft.

Mange aktiviteter i 2023

Arbeidet i NCE Heidner Biocluster bidrar til å realisere regionale, nasjonale og internasjonale mål, knyttet til blant annet bærekraft og sirkulærøkonomi, digitalisering, matsikkerhet og eksport, og aldri har vel klyngepartnernes kompetanse vært mer relevant og etterspurt enn nå.

Kompetanse- og utviklingsløft

– 2023 har vært et år med høy samarbeidsaktivitet og klyngen har gjennomført flere viktige kompetanse- og utviklingsløft, sa Brit Rønning Johansen, daglig leder i NCE Heidner Biocluster.

Samtidig har det vært et år preget av fokus på endring og å rigge klyngen best mulig for videre satsing nå når klyngens ti år i det nasjonale klyngeprogrammet er ferdig.

– Klyngen har et svært godt utgangspunkt for videre prosjektfinansiering med en demonstrert track record i å utvikle og gjennomføre viktige samarbeidsprosjekter for økt bærekraftig matproduksjon og utvikling av den grønne bioøkonomien, fortsatte Rønning Johansen.

Blant aktivitetene i 2023 ble også Cyber Security Program, Bærekraftsløftet for den grønne bionæringen, samarbeidet rundt rammebetingelser for genteknologi, samt Agrifoodtech Norway trukket frem som viktige felles løft for å sikre konkurransekraften til virksomhetene, og for Norges omstilling til en sirkulær bioøkonomi.

Videreført støtte til attraktive klyngetilbud

– På slutten av året fikk vi også den gledelige nyheten om at Innovasjon Norge forlenger støtten til EU-rådgivning i fire nye år, og at det viktige arbeidet for økt samarbeid på tvers av blå og grønn sektor som gjøres i prosjektet Land møter hav mottar ny støtte fra bioøkonomi-ordningen, sa hun.

Nye medlemmer til styringsgruppen ble valgt

I etterkant av eiersamlingen ble årsmøte avholdt. Her ga valgkomiteen ved Sverre Bjørnstad en velbegrunnet innstilling i forbindelse med valg av nye medlemmer til NCE Heidner Bioclusters styringsgruppe.

Styret og klyngeadministrasjonen ønsker å takke alle som deltok på årets årsmøte og eiersamling. Nytt årsmøte og eiersamling arrangeres i april 2025.

Dette er den nye styringsgruppen i NCE Heidner Biocluster:

Kristin Malonæs, Geno (leder styringsgruppen)
Maria Hörnell-Willebrand, Høgskolen i Innlandet
Ane-Guro Danielsen, Norilia
Jeanette Wetzel, Norsvin
Silje Stenstad Nilsen, Biologisk
Rune Langerud, Norse Biotech
Gustav Grøholt, Felleskjøpet Agri
Gro Steine, NMBU
Dennis Gauksrud, Mimiro
Frank Larsen, (observatør) Klosser Innovasjon
Olve Sæhlie, (observatør) Innovasjon Norge

Her kan du lese årsrapporten fra 2023.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på aktiviteter i klynga.

NCE Heidner Biocluster

Holsetgata 22